sâmbătă, 3 iunie 2017

Jocurile populare românești

Jocurile populare românești

Imagini
Cele mai cunoscute jocuri populare românești, preferate de sătenii de la șes, deal și munte, în toate regiunile țării, sunt:
În Bucovina: Arcanul, Alunele, Dorneasca, Hora Unirii, Hora Bucovinei, Horodinca, Mândra, Oița, Piculeana, Roata, Ruseasca, Maramoaica, Sârboaica.
În Maramureș: Huțulia (horă urmată de sârbă), Roata (horă, jocul feciorilor), Maramureșanca (bătută urmată de horă), Jocul din Marmația (horă urmată de învârtită).
În Transilvania: Ardeleana, care are după regiuni, și alte denumiri ca Abrudeanca, Abruzana, Ardeleanca, Ardelenia, Brașoveanca, Bihoreanca, Bârsana, Hațegana, Lugojana, Mureșeanca, Someșana și altele. În multe părți din Transilvania, la acest joc i se mai zice: De învârtit, De mână, Învârtita, Joc ardelenesc, Joc de doi, Pe sub mână. Urmează: Călușarii, Danțul din Oaș, Fecioreasca, Hora Română, Păcuraru sau Ciobănașul, Romana, Tropotita, Bărbuncul (joc obișnuit la înrolarea tinerilor), Învârtita cu două fete, Breaza zis și Jocul de la noi sau De-a mâna.
În Moldova: Alivencile, Arcanaua, Barlaboiul, Ca la Breaza, Corăbiasca, Floricica, Hangu, Hora moldovenească, Hora Unirii, Lezeasca (sârbă), Mocăneasca, Nuneasca, Rața, Țiitura sau Ca la ușa cortului, Zorile (hore), Ungureasca (horă urmată de Învârtită), Pristandaua (brâu), Bătuta din Moldova, Călușerii, Chindia, Ruseasca, Sârbeasca ș. a.
În Banat: Arghileana, Argileana, Lugojana, Lugoșana, Lugozana, Câte doi, Doiu sau De-doi, Hora Unirii, Hora cuscrilor, Iedera, Leuca, Măzărica, Momiru, Pe loc, Perina, Piperiu, Rața, Sârba Banatului ș.a.
În Oltenia: Alunelul (Aluneasca), Bordeiașul, Băluța, Hora Unirii, Mânioasa, Nuneasca, Racii, Rustemul, Șimianca, Sbonțul, Ungurica (hore), Brâulețul, Bătuta, Banul Mărăcine, Chindia, Călușarii etc.
Muntenia: Boereasca (hora lui Anton Pann), Bugeacu (Bugheanu), Ca la Breaza, Ca la ușa cortului, Ciobănașul, Hora Unirii (hora mare), Hora de la Mărășești, Hora România Mare, Jianca, Nuneasca, Perinița, Tărășelul, Țigăneasca, Zorile (hore), Brâulețul, Bătuta, Banul Mărăcine, Chindia, Călușarii, Sârba.
În Dobrogea: Ațica, Cărășelul, Ciobănașul, Floricica, Joiana, Mocăneasca, Nuneasca, Oltenașul, Popârlan, Rața, Sultănica (hore), Chindia, Geamparalele, Lezeasca (sârbă), Paidușca, Șirimboiul (învârtite), Banul Mărăcine etc.
Cele mai multe, cele mai cunoscute și cele mai agreate jocuri populare românești în tot cuprinsul țării sunt: Hora, Sârba, Brâulețul, Învârtita,  Chindia, care au diferite numiri, Călușarii și Banul Mărăcine, care este considerat joc specific oltenesc.
Toate jocurile noastre naționale se execută cu pas sprinten și în tempo vioi, după aceeași cunoscută și frumoasă melodie, ce au fiecare dintre ele.
Dintre toate popoarele, românii sunt cei mai buni jucăuși în ritm colectiv.

P.S.
Sursa: revista „Izvorașul”, nr. 1, ianuarie, 1935.

2 comentarii:

  1. DR ISIKOLO este pur și simplu cel mai bun vrăjitor și ajutor. Numele meu este Loreta Emilio, Din respect pentru tine și vrăjile tale, trebuie să fac această mărturie cunoscută tuturor. Am fost la alți vrăjitori fără să văd niciun rezultat. Mi-am dorit doar să vin la tine mai devreme, am primit tot ce este mai bun de la tine. Fostul meu soț a fost plecat un an și am fost peste tot și alți vrăjitori pentru ajutor, dar niciun rezultat până când prietenul meu nu mi-a prezentat-o ​​pe DR ISIKOLO După ce s-a terminat Vraja de dragoste, am primit în sfârșit un apel de la el după 48 de ore. Vrăjile lui au făcut minuni și soțul meu s-a întors plin de dragoste. Este un miracol! S-a întors brusc cu flori spunând că ar trebui să-l iert, am fost cu adevărat uluit și șocat când soțul meu a îngenuncheat cerșind iertare și să-l accept înapoi. Acum sunt din nou o femeie veselă. Vă mulțumesc foarte mult Dr. Isikolo. Pentru toți cei care caută un vrăjitor adevărat ar trebui să îl contacteze pe DR ISIKOLO Pe e-mail: isikolosolutionhome@gmail.com Îl puteți, de asemenea, pe WhatsApp la +2348133261196.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt impresionat și mă simt uimitor că am fostul meu soț înapoi la mine. Numele meu este Veronica Adrian. Sunt foarte fericit astăzi că sunt cel care scrie despre ajutorul meu care s-a rugat pentru mine pentru relația mea. Dumnezeu l-a folosit într-adevăr pe acest om pentru a-mi ajuta situația. Vă rugăm să ascultați cuvintele mele dacă căutați un vrăjitor care să vă ajute, contactați DR ISIKOLO. El este cel mai bun vrăjitor care te poate ajuta astăzi. În urmă cu câteva luni, eu și soțul meu am avut o mare nenorocire conjugală care a dus la divorțul nostru. A fost un iad pentru mine și băiețelul meu că a trebuit să ne mutăm în alt oraș. Am devenit părinte singur. M-am întâlnit cu Dr. Isikolo abia acum o lună, când i-am spus despre situația mea și mi-a spus să nu-mi fac griji. În două zile, fostul meu soț s-a întors la mine. S-a întâmplat într-o marți dimineață când am primit un telefon de acasă (părinții mei) că mă căuta. L-am acceptat să vină la mine și mi-am cerut scuze în genunchi în fața fiului nostru. Am știut imediat că acest om m-a ajutat. Sunt o femeie foarte fericită cu tot ce s-a întâmplat în viața mea. Dacă doriți să contactați un vrăjitor, faceți cunoștință cu Dr. Isikolo și veți fi surprins de schimbările minunate din viața voastră. Adresa de e-mail a lui: isikolosolutionhome@gmail.com De asemenea, îl puteți pe WhatsApp la +2348133261196.

    RăspundețiȘtergere